تاریخ : 2011 أفريل 30     |     کد : 21
آمار عملکرد سال 89 سازمان

1-اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندها

« ماده 4 آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها»

در راستای اجرای این طرح، با توجه به اینکه اجرای طرح مذکور در تعدادی از کلانشهرهای کشور تجربه گردیده است و اکثر شهرها متاسفانه تجربه خوبی از اجرای آن نداشتند فلذا برای رسیدن به موفقیت در اجرای طرح و عدم تکرار تجربه های ناموفق این سازمان ابتدا اقدام به بررسی تجربیات اجرای طرح در سایر شهرهای کشور نمود که در این راستا نقاط ضعف و قوت نحوه اجرا در این شهرها مورد بررسی قرار گرفته و تعدادی از دلایل عدم موفقیت طرح در این شهرها جمعبندی و لحاظ گردید ذیلاً به اختصار به تعدادی از روشها برای اجرای طرح و دلایل عدم کسب موفقیت اشاره میگرددد:

 

1) اجرای طرح توسط پیمانکاران خاص بخش خصوصی با نگرش حمایتی و جمع آوری مواد بازیافتی توسط عوامل این پیمانکاران

این طرح در یکی از کلانشهرهای کشور با حمایت مالی از پیمانکار و در اختیار گذاشتن بیش از 20 دستگاه خودرو نیسان و پرداخت مبالغی بصورت حمایتی در طول سال که شامل دوازده میلیارد ریال در سه سال بوده اجرا میگردید. در این طرح پیمانکار خاصی برای اجرای طرح مشخص و این پیمانکار با امکانات و تجهیزات شهرداری و حمایتهای مالی صورت گرفته نسبت به جمع آوری موارد بازیافتی اقدام می نماید.

 

2) اجرای طرح بصورت امانی

در اجرای این طرح شهرداریها می بایستی نسبت به اختصاص خودرو و تجهیزات و نیروی انسانی مورد نیاز اجرای طرح اقدام و همچنین شرایط و زمینه لازم برای ترغیب شهروندان به همکاری بیشتر را فراهم نماید. در اجرای این طرح شهرداریها معمولاً اقدام به توزیع کیسه های زرد رنگ و یا مخازن 60 لیتری نموده اند.

 

3) اجرای طرح با ایجاد مخازن جداگانه در معابر و مجتمع های مسکونی

در اجرای این طرح شهرداریها نسبت به ایجاد مخازن مختلف 700 الی 1000 لیتری در سطح شهر برای جداسازی مواد بازیافتی اقدام می نمایند که با نصب این مخازن و تفاوت رنگ مخازن شهروندان ملزم به تفکیک پسماندها و قراردادن هر نوع در داخل مخزن مخصوص خود می باشد.

 

نقاط ضعف و دلایل عدم موفقیت طرحهای مذکور

*      محدودیت منابع مالی شهرداریها و عدم امکان حمایتهای مستمر مالی از پیمانکاران.

*      عدم پیش بینی فرهنگ سازی و آموزش لازم و کافی برای شهروندان که نهایتاً منجر به عدم همراهی ایشان در دراز مدت میگردد.

*      اتلاف منابع و امکانات با توجه به لزوم جمع اوری چندین بار پسماندها بر حسب نوع آن.

*      عدم امکان ایجاد مخازن در تمامی نقاط شهر و عدم همراهی شهروندان برای قراردادن هرپسماند در مخزن مخصوص.

*      عدم توجه عوامل اجرای طرح به هدف اصلی و نگرش سودجویانه.

*      مشکلات مربوط به تصدیگری شهرداری در امر مدیریت بر امکانات اجرای طرح و همچنین مواد جمع آوری شده.

*      توجه به عدم وجود توجیه مالی اجرای طرح با توجه به پائین بودن ارزش مواد بازیافتی در کشور

*      عدم امکان طرحهای مشابه در اکثر شهرداری کشور

 

 

اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندها در کلانشهر تبریز

سازمان بلحاظ تجربیات سایر شهرهای کشور و همچنین تجربه ناموفق اجرای پایلوت طرح در سالهای گذشته نسبت به تهیه طرحی عملی برای رسیدن به نتایج منطقی و موفق اقدام نمود با این توضیح که در طرح اجرا شده این سازمان از همان پیمانکاران و عوامل و امکانات جمع آوری پسماندهای تر استفاده شده و توجه به هدف در اولویت اصلی قرار گرفته است.

 

گام اول :

در راستای آموزش شهروندان و توریج فرهنگ تفکیک پسماندها در منازل سازمان با همکاری گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تعداد 20 نفر از خواهران دانشجوی رشته محیط زیست را در قالب 10 گروه آموزشی چهره به چهره سازماندهی و این دانشجویان با حضور در محدوده های مشخص شده با نظارت عوامل سازمان و ارائه جزوات آموزشی به شهروندان اقدام به آموزش چهره به چهره شهروندان نموده و توضیحات لازم را ارائه می نمایند.

در چندین مرحله اجرای آموزش چهره به چهره تعداد 110.000 نفر از شهروندان ساکن در تعدادی از نواحی 2 و 3 و 5 و 6 و 7 شهرداری، آموزشهای لازم را طی نموده اند و در تداوم اجرای این برنامه های آموزشی شهروندان ساکن در سایر مناطق تبریز بر اساس برنامه و زمانبندی مشخص تحت پوشش در برنامه آموزشی مذکور قرار می گیرند.

بدیهی است همزمان با اجرای برنامه آموزشی چهره به چهره فرمهای نظرسنجی از شهروندان در خصوص کیفیت خدمات ارائه شده و همچنین نظرات و پیشنهادات ایشان تکمیل گردیده که پس از جمعبندی و تحلیل این اطلاعات مورد بهره برداری قرار می گیرند.

در خصوص اطلاع رسانی نیز سازمان با همکاری صداوسیمای استان نسبت به پخش اطلاعیه های مختلف از طریق سیمای استان و همچنین رادیوشهر نموده و فیلمهای انیمیشنی 1 دقیقه ای تهیه شده با موضوع آموزش طرح تفکیک از مبداء بصورت مستمر از طریق شبکه استانی پخش میگردد.

 

گام دوم :

توزیع کیسه های زرد رنگ ویژه طرح تفکیک از مبداء بصورت رایگان بین شهروندان با توجه اجرای موفق طرح مذکور بصورت پایلوت در شهرداری منطقه 5 تبریز در سال گذشته و در جهت تشویق شهروندان به لزوم تفکیک پسماندها، کیسه های زرد رنگ ویژه اجرای این طرح در بسته های 10 و 24 تایی (سهمیه 1 تا 3 ماهه ) بصورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می گیرد که با جدا نمودن پسماندهای خشک و تر نسبت به تحویل پسماندهای خشک در کیسه های زرد رنگ طی دو روز در هفته به خودروهای مخصوص جمع اوری اقدام نمایند.

 

گام سوم :

پس از اجرای برنامه های آموزشی و توزیع کیسه های زرد رنگ بین شهروندان، خودروهای مخصوص جمع آوری پسماندهای خشک طی دو روز در هفته (روزهای دوشنبه و جمعه) نسبت به جمع آوری موارد اقدام می نمایند و پس از جمع آوری موارد، نسبت به توزین آنها اقدام و موارد جمع آوری شده به تفکیک نوع پسماندهای قابل بازیافت به کارخانجات مجاز بازیافت انتقال می یابد.

اجرای این طرح به این شکل دارای محاسن عدیده ای بوده و با بهره گیری از تجارب ناموفق برخی کلانشهرها، مشکلات احتمالی در مسیر اجرای طرح پیش بینی و مرتفع گردیده است.

 

نمایندگی های ثابت بازیافت و تفکیک زباله

در راستای ترویج فرهنگ تفکیک زباله در مبداء و ایجاد انگیزه و ارتباط با شهروندان سازمان مدیریت پسماندها اقدام به ایجاد نمایندگی های ثابت بازیافت (بصورت کانکس) در 10 نقطه از سطح شهر بصورت پایلوت نموده و با اجرای این طرح شهروندان محترم می توانند نسبت به تحویل مواد قابل بازیافت تفکیک شده از زباله ها به این مراکز اقدام و در ازای ارزش مواد بازیافتی مواد شوینده اخذ نمایند با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته و نتایج حاصله از اجرای طرح نسبت به افزایش تعداد این مراکز به 30 مورد تا پایان سال اقدام می گردد.

 

       ستاد تفکیک از مبداء کاغذ باطله

این طرح با توزیع 500 عدد باکس مربوط به جمع آوری کاغذ باطله از سال 85 در سطح ادارات آغاز و در طی سالهای بعد با تحت پوشش قرار گرفتن بیش از 80 درصد ادارات و سازمانهای دولتی و 50 درصد شرکتهای خصوصی نسبت به توسعه فعالیت در این بخش اقدام گردیده است و در حال حاضر حدود 4500 عدد باکس در سطح ادارات – شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی توزیع و کار جمع آوری مواد توسط 2 دستگاه خودرو صورت می گیرد عملکرد گذشته این طرح حاکی از موفقیت آن در فرهنگ سازی تفکیک کاغذ در تمامی ادارات و سازمانها بوده و از سال 88 کار تفکیک از مبداء در سطح مدارس آموزشی و پرورش و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نیز در برنامه کاری قرار گرفته است.

مقدار کاغذ جمع آوری شده و توزیع باکس در سال 1389

سال 1389

مقدار کاغذ باطله جمع آوری شده به کیلوگرم: 210 تن

سال 1389

تعداد باکس تحویلی : 2000 عدد

 

    

 

2- اجرای قانون مدیریت پسماندها

تلاش سازمان در جهت همسو نمودن فعالیتهای موجود شهرداری با قانون مدیریت پسماندها بوده و در این ارتباط اقدامات جدی و موثری بشرح ذیل صورت پذیرفته است

الف) اجرای ماده 8 قانون مدیریت پسماندها:

« مدیریت اجرائی می تواند هزینه های مدیریت پسماند را از تولید کننده پسماند با تعرفه ای که طبق دستورالعمل وزارت کشور توسط شورای اسلامی بر حسب نوع پسماند تعیین می شود دریافت نموده و فقط صرف هزینه های مدیریت پسماند نماید »

 

در ارتباط با اجرای این ماده، قبلاً ساعتها کار کارشناسی با حضور کارشناسان خبره خدمات شهری درآمد و مالی و امور حقوقی انجام گرفته و نهایتاً تعرفه عوارض پسماند در کلانشهر تبریز و اشل مربوطه مطابق قوانین و مقررات موجود تهیه و توسط شهردار محترم تبریز بعنوان لایحه تقدیم شورای اسلامی شهر تبریز گردیده بود که در جلسات شورای اسلامی شهر نیز مورد تصویب قرار گرفت و هم اینک اجرا میگردد.

توجه به این نکته که با آگاهی شهروندان از تاثیر کاهش تولید پسماندها در کاهش عوارض پرداختی موجبات حل بسیاری از مشکلات زیست محیطی را فراهم شده و تلاش در جهت کاهش تولید پسماندها به یک حرکت و عزم عمومی تبدیل میگردد. هزینه جمع آوری و حمل و نقل پسماندها برای هر کیلوگرم سرانه تولید پسماند در شهر تبریز بعد خانوار شهری نسبت عوارض نوسازی واحد مسکونی به متوسط عوارض نوسازی یک واحد مسکونی شهری - نسبت پسماند تفکیک نشده به کل پسماند تولیدی و ضریب تشویقی جهت گسترش فرهنگ تفکیک از مبداء از جمله مواردی بوده که در تهیه این تعرفه مورد توجه جدی قرار گرفته است و نهایتاً مطابقت آن با موارد مذکور و دستورالعمل سازمان شهرداریهای کشور مورد تایید قرار گرفته است.

سازمان در این سال اقدام به شناسایی صنوف و مشاغل تولید زباله محدوده شهر تبریز و طبقه بندی آنها بر اساس تولید پسماندها و  ساماندهی اخذ عوارض تعرفه خدمات شهری بصورت قانونمند نموده است که موارد مستلزم پیگیری و تداوم اقدام آن در سال 1390 می باشد.

 

ب) ماده 10 قانون مدیریت پسماندها

« وزارت کشور موظف است در اجرای وظایف مندرج در این قانون ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون نسبت به تهیه دستورالعمل تشکیلات و ساماندهی مدیریت اجرایی پسماندها در شهرداریها – دهیاری ها و بخشداریها اقدام نماید »

 

در راستای اجرای این ماده از قانون شهرداری تبریز اولین شهرداری بوده که در خصوص تصویب اساسنامه سازمان مدیریت پسماندها اقدام نموده و بلافاصله پس از تشکیل سازمان نسبت به تهیه چارت تشکیلاتی نیز اقدام نموده است که در سازمان شهرداریها مصوب شده است.

 

 ج)ماده 4 آئین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماندها

« مدیریت اجرائی پسماندهای عادی باید طرح جامع و تفضیلی مدیریت پسماند را به گونه ای تهیه کنند که در مراکز استانها و همچنین شهرها با جمعیت بیش از یک میلیون نفر تا پایان سال 1390 و در سایر شهرها و روستاها تا پایان سال 1392 همه پسماندها را بصورت تفکیک شده جمع آوری نمایند »

 

در ارتباط با اجرای این ماده نیز شهرداری تبریز اولین شهر در سطح کشور بوده که نسبت به به تهیه طرح جامع و تفضیلی مدیریت پسماندها با محوریت دستورالعمل سازمان شهرداریهای کشور و مستند سازی و شناسایی وضعیت موجود امکان سنجی ارائه گزینه های مناسب مدیریت پسماندها طراحی سیستم مدیریت و ارائه راهکار تهیه برنامه های اجرائی اقدام نموده و پس از تصویب کارگروه استانی مدیریت پسماند جهت تایید نهایی به پژوهشکده سازمان شهرداریهای کشور ارائه گردیده است دفاعیه آن در مورخه 27/9/89 در سازمان شهرداریها برگزار و به تصویب کارگروه رسید.

 

د)اجرای ماده 9 آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها

« کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به عملیات ساختمانی و عمرانی از هر قبیل در سطح شهر – روستا و بخش می نمایند باید مقررات و شیوه نامه های مربوط در خصوص جداسازی – ذخیره و انتقال نخاله های ساختمانی را رعایت نمایند»

 

در ارتباط با اجرای این ماده نیز کارگروه ساماندهی نخاله های ساختمانی در سازمان مدیریت پسماندها تشکیل و در مرحله اول اقدام به مکان یابی دپو نخاله در سه نقطه از شهر تبریز نموده و با اختصاص این اماکن به موضوع ساماندهی نخاله ساختمانی، مقرر گردید تا طرح ساماندهی نخاله های ساختمانی با مشارکت بخش خصوصی و همکاری دستگاههای ذیربط اجرا شود که در سال 89 ستاد ساماندهی نخاله های ساختمانی با مشارکت بخش خصوصی تشکیل گردید و هم اکنون در خال فعالیت می باشد که شرح کامل فعالیت در صفحات بعدی آورده شده است.

 

ر) اجرای ماده 12 آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها

« تولید کنندگان و وارد کنندگان اقلام قید شده باید پسماند حاصل از کالاهای خود را بازیافت نمایند در صورتیکه نتوانند به این امر اقدام نمایند باید برابر نیم در هزار ارزش کالا را همزمان با فروش و یا ورود به صندوق پرداخت نمایند »

 

اجرای این طرح با پیگیری های صورت گرفته از سازمان حفاظت محیط زیست و هماهنگی های انجامی از طریق سازمان مدیریت پسماندها پیگیری می گردد و هم اکنون سازمان در حال جمع آوری اطلاعات در خصوص پسماندهای تولیدی صنایع و بازیافت آن از طریق تولید کنندگان می باشد.

 

ز) تبصره های 1 و 2 ماده 17 آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها

تبصره 1- در صورت پرداخت هرگونه یارانه با تعلق نرخ ترجیحی برای حمایت از انواع کودهای شیشمایی ، کودهای کمپوست نیز به همان میزان بهره مند خواهند شد.

تبصره 2- وزارت نیرو باید برق حاصل از بازیافت را بر اساس تصویب نامه شماره 16825/ت 33188 مورخه 8/4/84 خریداری نماید.

در راستای اجرای تبصره یک از ماده 17 آئین نامه اجرائی سازمان اقدام به اجرای پروژه های زیست محیطی تولید کمپوست و ورمی کمپوست و همچنین در راستای اجرای تبصره دو اقدام به احداث نیروگاه برق دومگا واتی از لندفیل فعلی را نموده است.

 

 

3-پروژه مشارکتی احداث کارخانه بازیافت و تفکیک زباله و تولید کمپوست با ظرفیت هزار تن در روز

کارخانه کمپوست هزار تنی کلانشهر تبریز در زمینی به وسعت 26 هکتار در فاصله 5 کیلومتری از مرکز دفن فعلی شهرداری و در 5 کیلومتری روستای سفیدان با مشارکت بخش خصوصی و با روش BOT و با برآورد سرمایه گذاری 45 میلیارد ریال در 29 بهمن ماه سال 88 افتتاح گردید. کارخانه کمپوست در فاز اول با ظرفیت 250 تن پسماند کار اجرایی خود را شروع نمود و همچنین فاز دوم اجرایی این پروژه شامل نصب و راه اندازی سیستم 250 تنی در حال ساخت از طریق شرکت تراکتورسازی و همچنین انتقال سیستم 250 تنی کارخانه قراملک سابق به محوطه کارخانه مذکور بشرح ذیل پیگیری می گردد.

 

4- انتقال کارخانه تولید کمپوست و تفکیک زباله شهرداری (تولید کود قراملک) به محل جدید:

در سال 1380 کارخانه ای با ظرفیت 250 تن در روز در اطراف قراملک جاده تصفیه خانه آب و فاضلاب توسط شهرداری تبریز احداث و بهره برداری از این کارخانه بصورت امانی آغاز گردید. به رغم وجود مشکلات متعدد در زمینه بهر برداری از این کارخانه، فعالیت آن تا اوایل سال 1383 ادامه داشته و نهایتاً بلحاظ مشکلات زیست محیطی و نارضایتی اهالی مسئولین وقت تصمیم به تعطیلی کارخانه گرفتند. علاوه بر مشکلات زیست محیطی، به اختصار به پاره ای از مشکلات مربوط به تداوم فعالیت کارخانه اشاره میگردد.

1)کارکرده بودن دستگاههای نصب شده و استهلاک بیش از حد آن که موجب تعطیلی های مکرر می گردید.

2)بالا بودن هزینه های جاری کارخانه بلحاظ بهره برداری بصورت امانی

3)عدم توجیه اقتصادی مواد بازیافتی و کودهای تولیدی بطوریکه هزینه تمام شده هرکیلوگرم کود آلی غیراستاندارد تولیدی بیش از 600 ریال بوده و فروش آن در صورت فراهم شدن شرایط فروش حداکثر 200 ریال بوده است.

4)پائین بودن کیفیت کودهای تولیدی بلحاظ نقص دستگاه

5)مشکل فروش و بازاریابی

6)عدم امکان غنی سازی کودهای تولیدی

 

حل پاره ای از مشکلات:

پس از تعطیلی کارخانه مذکور مطالعات برای انتقال این کارخانه به محل مناسب آغاز و تا اواخر سال 85 ادامه داشته ولیکن در سال 86 با پیگیریهای صورت گرفته نسبت به رفع تعدادی از نواقصات سیستم مذکور اقدام گردید و لیکن بلحاظ مشکلات مربوط به مکان یابی و رفع معارض زمینهای مورد نظر در جاده سفیدان امکان انتقال فراهم نگردید.

 

4-1- انعقاد قرارداد مشارکتی شهرداری با بخش خصوصی در زمینه احداث کارخانه تولید کمپوست و تفکیک پسماندها

در اوایل سال 87 پس از بررسیهای کارشناسی صورت گرفته و در نظرگرفتن مشکلات کارخانه قبلی مجموعه شهرداری مصمم به پیگیری موضوع با بخش خصوصی شده و مجموعه پیگیریهای صورت گرفته در این راستا منجر به انعقاد قرارداد مشارکتی در احداث کارخانه مذکور و با سرمایه گذاری بخش خصوصی گردید و با تحویل زمین موردنظر برای احداث کارخانه در اواسط سال 87 کار اجرای پروژه و آماده سازی محل کارخانه از اوایل سال 1388 آغاز و نهایتاً فاز اول کارخانه با ظرفیت 250 تن در روز در اواخر بهمن ماه سال 1388 به بهره برداری رسید.

پس از راه اندازی فاز اول کارخانه پیگیریهای مستمر برای افزایش ظرفیت کارخانه منجر به انعقاد قرارداد احداث سیستم 250 تنی تولید کمپوست و تفکیک زباله فیمابین طرف مشارکت شهرداری با کارخانه تراکتورسازی تبریز گردید که عملیات ساخت این سیستم آغاز گردیده و طی ماههای آینده با نصب این سیستم در محل کارخانه ظرفیت این کارخانه به 500 تن در یک شیفت کاری خواهد رسید.

 

4-2- انتقال سیستم موجود شهرداری به کارخانه تولید کمپوست

با توجه به اینکه کار تفکیک پسماندها و تولید کمپوست از طریق شهرداری به بخش خصوصی واگذار گردیده و بررسیهای کارشناسی حاکی از عدم امکان راه اندازی سیستم توسط خود مجموعه شهرداری بوده و با توجه به مشکلات اشاره شده راه اندازی آن به صرفه و صلاح مجموعه شهرداری نبوده و از طرفی سیستم مذکور از سال 1383 بصورت بلااستفاده رها شده و مستهلک می گردید. موضوع در دستورکار مدیریت سرمایه گذاری و مشارکتهای شهرداری تبریز قرار گرفته و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر گردید تا این سیستم با هزینه طرف مشارکت عیناً به کارخانه تولید کمپوست انتقال و با نصب آن در کارخانه هم امکان استفاده از آن به نفع شهرداری فراهم شده و هم از مشکلات زیست محیطی پسماندها کاسته شود بدین منظور این سیستم بر اساس قرارداد منعقده با بخش خصوصی طی روزهای آینده به محل کارخانه تولید کمپوست انتقال و با راه اندازی آن در این کارخانه بیش از 70 درصد پسماندهای شهری در یک شیفت کاری قبل از دفن به کارخانه مذکور انتقال داده خواهدشد.

همچنین با توجه به قرارگرفتن کارخانه تولید کود آلی قراملک در مسیر پروژه خط 2 قطار شهری کا رانتقال سایر واحدهای موجود در این کارخانه از جمله سالنهای تولید ورمی کمپوست دستگاههای تولید کود غنی شده در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

 

5- تولید انواع کود:

5-1- تولید ورمی کمپوست

ورمی کمپوست فرآیندی است که طی آن کرمهای زباله خوار ایزونیا فتیدا مواد آلی (معمولاً زائدات) را به موادی شبیه هوموس تبدیل می کند که با عنوان ورمی کمپوست شناخته می شود. این نوع کود بهترین و مناسب ترین کود بیولوژیک شناخته شده در جهان می باشد که در ایران فقط در سازمان مدیریت پسماند کلانشهر تبریز بصورت انبوه تولید می گردد.

با توجه به اینکه در سالهای گذشته رویکرد سازمان در زمینه تولید ورمی کمپوست صرفاً تولید کود در بسته های محدود و تعدادی از سالنهای موجود بوده و عملکرد پیمانکار این بخش بر اساس میزان تولید کود ارزیابی و محاسبه می گردید. در سالجاری رویکرد سازمان توسعه اقدامات در این بخش و قرارگرفتن تکثیر و پرورش کرمهای زباله خوار در اولیت قرار گرفته و با توسعه سالنهای تکثیر و پرورش این کرمها و تغییر شکل بسترهای نگهداری آنها امکان برداشت کود ورمی کمپوست و افزایش تعداد کرمها تا دو برابر میسر گردیده و با اقدامات و پیگیریهای صورت گرفته توسعه این بخش در سطح استفاده برای تبدیل حداقل 50 درصد کمپوستهای تولیدی کارخانه به ورمی کمپوست متصور گردیده که پس از انتقال این سالنها به محوطه کارخانه تولید کمپوست سفیدان این امر محقق خواهد شد.

 

5-2- تولید کود آلی غنی شده

این کود با استفاده از فرآیندهای مکانیکی و از مخلوط کردن کمپوست یا کودهای دامی و مواد معدنی و کانی ها بصورت کنترل شده بدست می آید این اختلاط در میکسرها و مخازن پخت با زمان تعیین شده و حرارت صورت می گیرد. کود حاصله فاقد مواد آلاینده محیط زیست و بصورت کاملاً فنی و بهداشتی و بدون بو می باشد.

مهمترین اهداف سازمان در تولید این نوع کودها کاهش یا حذف کودهای شیمیایی و جایگزین کردن کودهای بیولوژیک کمک به توسعه فضای سبز شهری و تولید محصولات کشاورزی سالم – صرفه جویی اقتصادی برای مصرف کننده – افزایش مواد آلی خاک – کاهش نیروی انسانی مورد نیاز در زمان کود دهی می باشد. کلیه ماشین آلات و تجهیزات این کارخانه در اواخر سال 87 توسط سازمان خریداری و کار بهره برداری و شروع تولید محصول از این کارخانه از اوایل سال 88 آغاز گردیده است در حال حاضر میزان تولید روزانه این کارخانه حدود 30 تن در روز بوده و کودهای تهیه شده متناسب با نوع درختان یا گل و گیاه و نیاز مناطق شهرداری تولید و عرضه می گردد.

 

 آمار فروش انواع کودهای تولیدی سازمان

ردیف

 

نوع کود

میزان فروش

1

کود دامی فرآوری شده فله ای

12317030 کیلوگرم

2

کود دامی فرآوری شده کیسه ای (هرکیسه 35 کیلوگرم میباشد)

1842 کیسه

3

کود دامی غنی شده

62640 کیلوگرم

4

کود غنی شده مخصوص طرح چال کود

511240 کیلوگرم

5

ورمی کمپوست فله ای

29954 کیلوگرم

6

ورمی کمپوست 450 گرمی

960 بسته

7

ورمی کمپوست 900 گرمی

486 بسته

 

 

6-پروژه مرکز دفن مهندسی بهداشتی شهرداری تبریز و پیشرفت آن

با توجه به مشکلات زیست محیطی مرکز دفن قبلی شهرداری که بیش از 15 سال قبل کار دفن زباله در این مرکز بصورت غیربهداشتی بوده و مشکلات متعدد زیست محیطی از جمله تولید شیرابه در حجم بسیار زیاد انتشار گازهای آلاینده گلخانه ای (متان) در فضا را دربرداشته فلذا شهرداری تبریز مصمم به حل مشکلات زیست محیطی و رعایت اصول بهداشتی و فنی در دفن زباله های شهر تبریز گردیده و در مجاورت مرکز دفن قدیمی با تملک زمینی به مساحت حدود 35 هکتار نسبت به احداث مرکز دفن بهداشتی زباله های شهر تبریز اقدام می نماید.

عملیات اجرائی از سال گذشته آغاز و پیش بینی هزینه های انجامی برای این پروژه یکصدو بیست میلیارد ریال بوده و اجرای آن توسط قرارگاه خاتم الانبیاء صورت می گیرد.

 

7-اجرای طرح پایلوت تصفیه شیرابه های مرکز دفن

با توجه به دفن هزاران تن زباله در مرکز دفن فعلی شهرداری که مربوط به بیش از 15 سال گذشته بوده شیرابه های تولید شده از این پسماندها به یک معضل زیست محیطی تبدیل گردیده بود که در راستای حل این مشکلات و حسب دستور شهردار محترم تبریز موضوع در دستور کار کارشناسان مجموعه شهرداری قرار گرفته و در این ارتباط طی قراردادی موضوع تصفیه شیرابه ها در جهت کاهش BODو COD شيرابه های موجود در مقياس پايلوت به مرکز تحقيقات فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی واگذار و پس از انجام مطالعات و اجرای طرح تصفيه در مقياس پايلوت نتيجه حاصله حاکی از حل مشکلات زيست محيطی در ارتباط با شيرابه های مرکز دفن فعلی شهرداری می باشد که جهت اجرای اين طرح در مقياس کل شيرابه های توليد مرکز دفن مقرر گرديد تصفيه خانه شيرابه شهرداری تبريز در مجاورت مرکز دفن مهندسی بهداشتی شهرداری توسط قرارگاه خاتم الانبياء احداث و نهايتاً اين مشکل نيز مرتفع خواهد گرديد.

 

 

8-اجرای طرح پوشش مرکز دفن فعلی شهرداری و احداث فضای سبز و درختکاری

 برای جلوگیری از خروج گازهای آلاینده و نفوذ نزولات جوی به داخل توده زباله

با توجه به مشکلات عدیده زیست محیطی مرکز دفن قدیمی شهرداری و تاکید و عزم مسئولین شهرداری بخصوص شهردار محترم تبریز به حل مشکلات زیست محیطی مرکز دفن با هدف کاهش مشکلات زیست محیطی، کار کارشناسی در خصوص امکان به حداق رساندن مشکلات مرکز دفن انجام و باتوجه به مطالعات صورت گرفته برنامه ریزی برای کاهش خروج گازهای آلاینده و محدود نمودن خروج شیرابه از بستر مرکز دفن انجام و مقرر گردید گام نخست برای محدود نمودن این مشکلات با پوشش سطح افقی و عمودی مرکز دفن برداشته شود که این مرکز در فضائی به وسعت بیش از 10 هکتار بوده و در 15 الی 20 سال گذشته با توجه به توپوگرافی محل نسبت به دفن پسماندها اقدام گردیده ولیکن با پرشدن محل و عدم پوشش سطح افقی این مرکز خروج گازهای آلاینده بسرعت ادامه داشته و همچنین با نفوذ نزولات جوی به داخل بستر محل دفن بر مقدار شیرابه های تولیدی نیز افزوده می شود. علیهذا با توجه به وسعت محل و لزوم پوشش آن با خاک مناسب پیش بینی انجام هزینه تا سقف چهل میلیارد ریال بوده که با کار کارشناسی صورت گرفته و تصمیمات بموقع سازمان مقرر گردید خاکهای حاصل از عملیات خاکبرداری در پروژه مرکز دفن مهندسی بهداشتی شهرداری به مرکز دفن فعلی انتقال و تا پایان آبانماه سالجاری بیش از 750000 مترمکعب خاک جهت پوشش مرکز دفن به این محل انتقال و کار پوشش در سطح افقی با ارتفاع 5/1 تا 2 متری انجام گیرد و با توجه به اقدامات صورت گرفته از خروج سریع گازهای آلاینده و نفوذ نزولات جوی به داخل بستر زباله که منجر به افزایش شیرابه تولیدی مرکز دفن میگردید جلوگیری و زمینه برای استحصال گازهای مذکور جهت احداث نیروگاه بیوگاز فراهم شده است. همچنین با توجه به مطالعات صورت گرفته و هماهنگیهای لازم کار مطالعه برای کاشت انواع درختان و گونه های مختلف گیاهی مساعد با خاک و شرایط جوی محل آغاز شده و با توجه به بررسیهای صورت گرفته کارشناسی و آزمایشات انجامی امکان کاشت بیش از 5000 اصله نهال در سطح افقی مرکز دفن برای سال آینده فراهم شده است. بدیهی است سازمان احداث فضای سبز و درختکاری در مرکز دفن قدیمی و اطراف آن را بهمراه اطراف کارخانه تولید کمپوست در بودجه سال 1390 پیش بینی و مطالعات لازم برای اجرای طرح در مرحله نهایی قرار دارد.

 

 9- مرکز اسقاط و بازيافت خودروهای فرسوده

با توجه به اينکه شهرداری تبريز نمايندگی بازيافت و اسقاط خودروهای فرسوده در شهر تبريز را بعهده گرفته فلذا سايت بازيافت خودروهای فرسوده زير نظر سازمان مديريت پسماندها کاملاً فعال بوده و این مرکز در نه ماهه سال 1389 اقدام به پذیرش و اسقاط 1500 دستگاه خودروی فرسوده نموده و مراحل اداری مربوط به اسقاط 500 دستگاه خودروی دیگر در حال پیگیری است.

 

 10- اجرای ماده 36 آئين نامه اجرائی قانون مديريت پسماندها

در راستای اجرای اين ماده سازمان مديريت پسماندها با هماهنگی و همکاری دستگاه قضائی نسبت به برگزاری دوره های آموزش ضابطين مديريت پسماند در 5 مرحله اقدام و پس از برگزاری اين دوره ها نسبت به صدور کارت ويژه ضابطين مديريت پسماندها با هماهنگی دادستانی اقدام گرديده و در حال حاضر حدود 210 نفر از همکاران شاغل در مجموعه خدمات شهری مناطق بعنوان ضابطين مديريت پسماند در ارتباط با رسیدگی به تخلفات احتمالی همکاری می نمايند. با راه اندازی ستاد اجرائی ضابطین مدیریت پسماندها ، افراد آموزش دیده در راستای اجرای قانون مدیریت پسماندها با این ستاد همکاری می نمایند.

 

10-1-گشتهای ضابطین مدیریت پسماندها

با توجه به اینکه پس از ابلاغ قانون مدیریت پسماندها عوامل شهرداری پس از گذراندن دوره های آموزش زیر نظر دادستان تبریز بعنوان ضابط مدیریت پسماند ها نسبت به پیگیری امر مدیریت بر پسماندها و برخورد با تخلفات اختمالی در این خصوص اقدام می نمایند این سازمان از سال گذشته، آموزش همکاران شهرداری را با اولویت مسئولین و کارکنان واحدهای خدمات شهری در برنامه کاری خود قرار داده و طی چهار دوره آموزشی بیش از 250 نفر از همکاران زیر نظر دادستانی آموزشهای لازم را گذرانده و با حکم دادستان تبریز بعنوان ضابط معرفی شدند و جهت اجرائی نمودن ماده 36 آئین نامه اجرائی قانون مدیریت پسماندها این سازمان اقدام به هماهنگی با مراجع قضائی و اخذ دستورات لازم و اختصاص شعبه پنجم دادیاری بعنوان شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات مدیریت پسماندها نموده و این ستاد در مرحله اول با 4 گشت سیار راه اندازی شده و برخورد با تخلفات احتمالی بویژه تخلیه زباله و نخاله ها در معابر و حاشیه اتوبانها و جاده های داخل شهر جزو وظایف این گشتها می باشد.

 

 

10-2- اجرای طرح جمع آوری مکانیزه نخاله های ساختمانی

هماهنگونه که مستحضرید موضوع ساماندهی خودروهای حمل نخاله و همچنین طرح جمع آوری مکانیزه نخاله های ساختمانی از جمله موارد بسیار مهم بوده که حسب دستور شهردار محترم تبریز مقرر گردید امر ساماندهی کامیونهای حمل نخاله از طریق سازمان خدمات موتوری اقدام و در خصوص اجرای طرح جمع آوری مکانیزه نخاله های ساختمانی این مشارکت با جلب مشارکت بخش خصوصی اقدام به پیگیری موضوع نموده و با انعقاد قرارداد مشارکتی در این خصوص مرحله اول این طرح با 20 دستگاه مخزن سیار و خودروهای بازوغلطان راه اندازی شده است. بدیهی است در اجرای طرح حاضر ، شهروندان از طریق اطلاعیه های سازمان از نحوه فعالیت اطلاع خواهند یافت.

 

11- پروژه احداث ساختمان اداری سازمان مديريت پسماندها:

پس از تشکيل سازمان کار احداث ساختمان سازمان با حمايتها و پيگيری های شهردار محترم تبريز در برنامه کاری قرار گرفته و ساختمان اين سازمان در ميدان آذربايجان با زيربنای 800 متر مربع در سال 89 به مورد بهره برداری رسید. هزينه انجامی برای اين ساختمان سه ميليارد ريال بود.

 

 

 

12- طرح ساماندهی خودروهای فعال در زمينه جمع آوری پسماندهای با ارزش بازيافتی(دوره گردها)

در کشور ايران درصد ناچيزی از پسماندهای شهری به صورت ساماندهی نشده و توسط عوامل متفرقه به چرخه صنعت بازيافت برگشته و بخش ديگری از آن به کمپوست تبديل گرديده و حجم عظيم باقی مانده بصورت غير بهداشتی و غير فنی دفن می گردد. شهر تبريز با متوسط روزانه 1200 تن پسماند شهری حدود 5/2 درصد از پسماندهای کلی کشور را به خود اختصاص می دهد. در تبريز با برنامه ريزی های بعمل آمده و لحاظ نمودن اجرای طرح تفکيک از مبدأ پسماند در دفترچه فهرست بهای خدمات شهری چند منطقه از شهر در سالجاری تحت پوشش طرح تفکيک از مبدأ قرار گرفته و بقيه مناطق کما فی السابق پسماندهای خود را بصورت مخلوط تحويل شهرداری می نمايند. به استناد ماده 4 قانون مديريت پسماندها دستگاههای اجرائی ذيربط موظفند جهت بازيافت و دفع پسماندها تدابير لازم را به ترتيبی که در آئين نامه های اجرائی اين قانون مشخص خواهد شد اتخاذ نمايند  همچنين بر اساس ماده 5 قانون فوق مديريت اجرائی پسماندها موظفند بر اساس معيارها و ضوابط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ترتيبی اتخاذ نمايند تا سلامت و بهداشت و ايمنی عوامل اجرائی تحت نظارت آنها تأمين و تضمين شود بنابراين مديريت های اجرائی از کسانی که به نحوی در امر بازيافت مواد فعال می باشند بايستی حمايت نموده و آنها را ساماندهی نمايد.

يکی از گروه هايی که سالهای طولانی در شهرهای ايران فعال بوده و به امر جمع آوری و بازيافت پسماندهای باارزش بازيافتی می پردازند دوره گردهای محلی می باشند که بصورت غير ساماندهی شده به اجرای طرح تفکيک از مبدأ کمک نموده از حجم پسماندها می کاهند

اين قشر جامعه می بايستی با رعايت مقررات بهداشتی بدون ايجاد مزاحمت به شهروندان ساماندهی شده و مرکز خريد اين مواد در گوشه ای خارج از شهر ايجاد گردد.

 

 

لذا سازمان مدیریت پسماندها برای نیل به اهداف ذیل اقدام به ساماندهی دوره گردان نموده است:

*      اجرائی نمودن قانون مصوب مجلس شورای اسلامی

*      بازيافت و تجديد منابع انرژی

*      جلب مشارکت اجتماعی شهروندان بدون ايجاد مزاحمت برای آنها

*      ارتقای کيفيت بهداشت محيط

*      کمک به بهبود شاخص های اقتصاد کلان کشور

*      کاهش ميزان پسماندهای دفنی

*      صرفه جوئی در هزينه های جمع آوری و حمل و نقل پسماندها

 

 

همچنین مطابق ساماندهی ، دوره گردان نیز موظف به رعایت موارد ذیل می باشند:

1-زمان فعالیت : از ساعت 9 الی 13 بعداز ظهر

2-نحوه اطلاع رسانی بدون آلودگی و مزاحمت صوتی برای شهروندان خواهد بود و می بایستی از ملودی خاص استفاده شود.

3-رعایت اصول بهداشتی در جمع آوری موارد و کشیدن تور بر روی موارد جمع شده

4-عدم دخالت در امر جمع آوری زباله های تر و خشک

5-فعالیت در محدوده های تعیین شده بغیر از محدوده های ذیل:

با توجه به اجرا شدن طرح تفکیک از مبداء در نقاط ذیل از شهر، ورود به محدوده های دخالت در اجرای طرح بوده و جلوگیری خواهد شد

ü      کل منطقه 5 شهرداری تبريز

ü      کل منطقه 2 شهرداری تبريز

ü      حوزه کوی ولیعصر منطقه1 تبریز

ü      حوزه شهرک نور منطقه7 تبریز

ü      حوزه شهرک امام منطقه 6 تبریز

 

 

13-تهیه و توزیع مخازن 700 لیتری جهت اجرای طرح تفکیک از مبداء در مجتمع های آپارتمانی

 

در راستای اجرای طرح تفکیک از مبداء و ترویج فرهنگ تفکیک پسماندها در مجتمع های مسکونی، تهیه و نصب مخازن 700 لیتری زرد رنگ ویژه پسماندهای خشک در برنامه کاری سازمان قرار گرفته و همزمان با اجرای طرح تفکیک از مبداء در تعدادی از مناطق، نصب این مخازن در مجتمع عای مسکونی نیز آغاز گردیده و در فاز اول تعداد 250 عدد مخزن 700 لیتری زرد رنگ در محوطه مجتمع های مسکونی نصب میگردد. این مخازن طوری طراحی شده اند که امکان تخلیه آنها صرفاً توسط عوامل پیمانکاران میسر بوده و در کنار سایر مخازن ویژه پسماندهای تر نصب می گردند.

 

 

14- تصویب آئین نامه مالی معاملاتی سازمان

تا زمانیکه سازمان آئین نامه مالی و معاملاتی خاصی نداشت، آئین نامه مالی شهرداریها مصوب سال 1346 با رعایت مفاد اساسنامه و سایر مقررات، ملاک عمل بود. لذا    آئین نامه مالی و معاملاتی سازمان مدیریت پسماندهای کلانشهر تبریز بر اساس قانون شهرداری و مفاد اساسنامه توسط هیئت مدیره تهیه و به شورای سازمان پیشنهاد گردید که آئین نامه مدون در جلسه شورای سازمان به تصویب رسید و جهت اجرایی شدن به تایید وزارت کشور خواهد رسید.

 

 

 

 

15- عملکرد طرح و برنامه ریزی

15-1- تصویب طرح مطالعات جامع پسماند و اجرایی نمودن آن

تبریز بعنوان اولین کلانشهر کشور در سال 85 با گرفتن مشاور اقدام به مطالعه طرح فوق نمود و با توجه به اینکه قرارداد مشاوره، قبل از تهیه دستورالعمل بود با سرفصلهای دستورالعمل متفاوت بود لذا برای تکمیل و اصلاح آن، اقدام به قرارداد دیگری جهت مطالعه طرح جامع پسماند کلانشهر تبریز نمود که در آن عناوین ذیل کاملاً رعایت و پس از بررسیهای مکرر در پژوهشکده سازمان شهرداریها و دهیاریهای کل کشور نهایتاً در مورخه 27/9/89 کلیات طرح به تصویب کارگروه رسید.

1-شناسایی و مستند سازی وضعیت موجود در مدیریت پسماندها

-وضع موجود محیط زیست تبریز

 

2-امکان سنجی و طراحی سیستم های مدیریت پسماند و ارائه راهکارهای اجرائی

-کمیت و کیفیت زباله

-جمع آوری زائدات جامد

-راهکارهای مناسب سیستم جمع آوری نخاله های ساختمانی

-راهکارهای مناسب جهت ساماندهی دوره گردان

-سیستم مناسب تصفیه شیرابه و ...

 

3-بررسی و انتخاب گزینه های مناسب مدیریتی

-گزینه های مناسب ذخیره سازی

-گزینه های پردازش و دفع پسماندهای جامد

 

4-تهیه برنامه های اجرائی

-هزینه های پیاده سازی طرح

-پیش بینی درآمدهای اجرای طرح

-آنالیز هزینه ها – منابع تامین مالی

 

 

 

15-2- برنامه های آموزش شهروندی

اداره طرح و برنامه سازمان نسبت به اجرای برنامه های آموزشی گسترده برای شهروندان و بخصوص دانش آموزان در تمامی مقاطع سنی – اقدام و ضمن تهيه جزوات آموزشی و توزيع آنها در سطح مدارس و واحدهای مسکونی اقدام به ارائه آموزشهای چهره به چهره در سطح شهر (در مناطق اجرای طرح تفکيک از مبدأ) نموده است همچنين در اين راستا تهيه باکسهای دائمی ويژه زباله های تر و خشک- طراحی و تهيه کيسه های زرد رنگ ويژه تفکيک از مبدأ- طراحی و تهیه کيسه های ويژه زباله خودرو – تهیه جزوات آموزشی ويژه مقاطع سنی مختلف- تهیه جزوات آموزشی ويژه بانوان –تشکيل کلاسهای آموزشی در پارکها ی بانوان و برگزاری نمایشگاههای تخصصی از جمله برنامه های آموزشی سازمان بوده است.

 

 

15-3 - تهیه و تولید انیمیشن های آموزشی

سازمان در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شهروندان برای نیل به اهداف ذیل اقدام به تهیه سه انیمیشن آموزشی با موضوعات طرح تفکیک از مبداء ساعات جمع آوری زباله ساماندهی نخاله های ساختمانی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان نموده است و پس از اخذ تائیدیه و مجوزهای لازم اقدام به پخش آنها از طریق صدا و سیمای استان نموده است که محتوای انیمشن های تولیدی بشرح ذیل است:

الف اجرای طرح تفکیک از مبداء و مدیریت صحیح آن توسط بانوان در منزل

ب فرهنگ سازی تحویل بموقع پسماندها توسط شهروندان و جلوگیری از پخش زباله در فضاهای شهری و آلودگیهای ناشی از آن

ج جلوگیری از تجمع نخاله های ساختمانی و ایجاد سدمعبر و جلوگیری از تخلیه نخاله ها در خارج از محدوده های اعلام شده توسط شهرداری.

 

 

 

15-4- ارائه مقالات مختلف مدیریت پسماند در همایشهای داخل و خارج کشوری

اداره طرح و برنامه ریزی سازمان اقدام به تهیه مقالات مختلف علمی در زمینه مدیریت پسماند نموده است که لیست مقالاتی که در همایشهای مختلف پذیرفته و چاپ شده اند بشرح ذیل می باشند:

الف پذیرفته شده یک مقاله لاتین در همایش بین المللی مدیریت پسماند کشور استونی 2010

ب- پذیرفته شدن سه مقاله لاتین در همایش بین المللی مدیریت پسماندهای خطرناک کشور یونان 2010

ج پذیرفته شدن 2 مقاله و شرکت در اولین همایش ملی صنعت بازیافت تهران 1388

د پذیرفته شدن 2 مقاله داخلی در چهارمین همایش ملی مهندسی محیط زیست تهران، آبانماه 1389

 

 

15-5- برگزاری جشنواره کودک و محیط زیست با مشارکت سازمان محیط زیست

این سازمان در 29 خردادماه سالجاری با مشارکت سازمان محیط زیست اقدام به برگزاری جشنواره کودک و محیط زیست در پارک ائل گلی تبریز نمود. در جشنواره فوق که مقارن با تعطیلی مدارس بود با تکیه به اصل فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست و اموزش استفاده و بازیافت کاغذ باطله، مراسم و جشنواره ای برای دانش اموزان برگزار گردید. همچنین یکی از اهداف مهم سازمان در این جشنواره اجرای برنامه های آموزشی بازیافت برای دانش آموزان و کودکان بود.

 

 

15-6- برگزاری جشنواره شهرک کودکان زیست سبز با مشارکت تشکل غیردولتی (NGO)

به همت سازمان غیردولتی همیاران زیست سبز در 16 مهرماه سال 1389 مصادف با روز جهانی کودک، جشنواره شهرک کودکان زیست سبز در پارک ولیعصر تبریز افتتاح گردید که یکروز آن مختص به کودک و محیط شهری بود که با همیاری و همکاری سازمان برگزار گردید. از موضوعات اصلی این روز میتوان به مدیریت تفکیک زباله و همچنین استفاده صحیح از شماره تلفنهای ضروری سه رقمی اشاره نمود که در قالب طنز و مسابقه توسط گروه نمایشی اجرا و با مشارکت حاضرین علی الخصوص کودکان ادامه یافت. همچنین مسابقاتی با اهداف مشارکت کودکان در مدیریت شهری برگزار گردید.

 

 

15-7- اخذ و نگهداری استانداردهای  ISO 9001:2008 و ISO 14001:2004 برای عملکرد سازمان مديريت پسماندها

سازمان مديريت پسماندهای شهرداری اولين سازمان دارنده گواهينامه های استاندارد کيفيت و محیط زیست در سطح کشور بوده و با تلاش همکاران در اين سازمان و مطابقت اقدامات و عملکرد صورت گرفته با استانداردهای بين المللی موفق به اخذ گواهينامه های بين المللی در این خصوص گردیده است و با نگهداری سیستم و مراقبت بهینه و اجرای دستورالعملها طی ممیزی سال 1388 گواهینامه های فوق به 2008 ارتقا یافت و در سال 89 نیز سازمان اقدام به نگهداری گواهینامه های اخذ شده نموده است.

     

                   

15-8- تهیه و توزیع بسته های مخصوص گردشگران

در راستای لزوم فرهنگ سازی و ترویج پاکیزگی شهر و جلب توجه مهمانان و گردشگران عزیز به نظافت محیط شهری، سازمان به تهیه و توزیع بسته های ویژه حاوی کیسه های مخصوص زباله های خودرو و کیسه های جمع آوری پسماندهای تولید شده توسط گردشگران بهمراه برگه های نظر سنجی در پارکها و مکانهای تفریحی و سیاحتی نموده اشت که نمونه کیسه های مخصوص گردشگران و فرمهای نظر سنجی در ذیل آورده شده است:

 

 

15-9- اطلاع رسانی عمومی اجرای طرح تفکیک از مبداء در شهر تبریز

سازمان در راستای اطلاع رسانی عمومی اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندها اقدام به ارسال 300 هزار پیامک به تلفن همراههای شهر تبریز نمود که متن پیام بشرح ذیل نمود:

« اجرای طرح تفکیک از مبداء پسماندهای خشک و تر باتوزیع کیسه زرد رایگان بزودی دراکثر مناطق. سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز »

 

15-10-بروز رسانی وب سایت سازمان و بهینه سازی آن و معرفی به موتورهای جستجو

وب سایت رسمی سازمان علاوه بر بروز رسانی با کلمات کلیدی چون : سازمان مدیریت پسماندها، بازیافت شهرداری تبریز، کود آلی شهرداری تبریز، بهینه سازی شده و در صفحه اول نتایج یافت شده توسط موتورجستجوی گوگل نمایش داده می شود.

 

15-11- ارزیابی طرح تفکیک از مبداء پسماندها و تجزیه و تحلیل فرمهای نظر سنجی از شهروندان

 

با اجرایی شدن طرح تفکیک از مبدا پسماندها و جدا نمودن زباله های خشک از تر در مناطق 2و3و5و6و7 شهرداری تبریز، سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز برای آموزش چهره به چهره، اطلاع رسانی و آموزش شهروندی، اقدام به آموزش شهروندان با استفاده از همیاران زیست محیط نمود که در طی این آموزش چهره به چهره ، فرمهای ارزیابی و نظرسنجی طرح تفکیک از مبدا پسماندها در اختیار همیاران زیست محیط قرار گرفت تا توسط شهروندان تکمیل گردد. حجم جامعه مخاطب آموزش شهروندی 110000 نفر بودند.

 

 16- پیش بینی پروژه ها و برنامه های سال 1390 سازمان

 

16-1- بهره برداری از مرکز دفن مهندسی بهداشتی.

 

16-2- بهره برداری از تصفیه خانه شیرابه مراکز دفن قدیمی و بهداشتی شهرداری.

 

16-3- نصب و راه اندازی 2 سیستم 250 تنی در کارخانه تولید کمپوست در کنار سیستم 250 تنی نصب شده قبلی.

 

16-4- انتقال سالنهای تولید کود ورمی کمپوست و توسعه آنها در کارخانه تولید کمپوست.

 

16-5- انتقال ماشین آلات و دستگاههای تولید کود غنی شده و نصب سیستم پرکن در کارخانه سفیدان.

 

16-6- اجرای طرح تفکیک از مبداء در 80 درصد سطح شهر تبریز.

 

16-7- توزیع 9.600.000 ریال عدد کیسه زباله زرد رنگ ویژه طرح تفکیک از مبداء بصورت سه ماهه از طریق پیمانکاران اجرای طرح تفکیک از مبداء بین شهروندان.

 

16-8- آموزش چهره به چهره به 300.000 خانوار.

 

16-9- توزیع جزوات آموزشی بین کلیه خانوارها.

 

16-10-پخش فیلمهای انیمیشنی تهیه شده در ارتباط با زمان جمع آوری پسماندها تفکیک از مبداء و جمع آوری نخاله های ساختمانی.

 

16-11- نظارت بر اجرای پیمانهای تنظیف و خدمات شهری در تمامی مناطق شهرداری 37 پیمان.

 

16-12- هماهنگی و نظارت بر دفن پسماندها و رجکت حاصل از عملیات کارخانه تولید کمپوست در مرکز دفن.

 

16-13- هماهنگی و اجرای پروژه حمل روزانه 900 تن پسماندها و رجکت حاصل از عملیات کارخانه تولید کمپوست در مرکز دفن.

 

16-14-تامین کود و کمپوست مورد نیاز شهرداریهای مناطق.

 

16-15- بازیافت و اسقاط 2000 دستگاه خودروی فرسوده.

 

16-16- ایجاد فضای سبز و نگهداری آن در مرکز دفن قدیمی و کارخانه تولید کمپوست.

 

16-17- توسعه فعالیتها و هماهنگی برای استفاده بهینه از خدمات آزمایشگاه آب و خاک سازمان.

 

16-18- برگزاری همایشها و جلسات آموزشی در بین اقشار مختلف از جمله دانشجویان، دانش آموزان، تشکلهای غیردولتی و مدیران.

 

نوشته شده > در   2011 أفريل 30  ساعت  01:00 ب.ظ   توسط   حسن رفیعی هشجین
چاپ         ارسال برای دوستان        بازگشت             
نظرات شما :
با سلام با توجه به اينكه اين اقدامات ميبايست سالها پيش انجام ميگرفت باز جاي اميدواري هست . اميدوارم با انگيزه قوي كه در آقاي مهماني سراغ دارم اين حركت بسيار خوب و سريع به نتيجه بنشيند. با تشكر از همه مسئولين محترم
دوشنبه 10 بهمن 1390 ساعت 09:37:48 ق.ظ -
باسلام درشهرستان ارورمیه اقدام به تاسیس پروژه تولید برق وگازوانرژی ومحصولات معدنی بروش سوزاندن بامشارکت یکی از شرکتهای مورد تایید سازمان کیوتو از کشور هلند نموده ام وتمام اقدامات قانونی پروژه انجام گردیده وبه تایید مقامات استان وشورای شهر رسیده علیهذا امادگی خودرا بمنظور همکاری درخصوص معضل زباله خانگی وبیمارستانی وصنعتی اعلام و درصورت تمایل مدیریت محترم پسماندهادرخصوص اطلاعات کافی از این پروژه باشماره 09143409124رحمانی رضاییه تماس حاصل فرمایند با تشکر م- رحمانی رضاییه
سه شنبه 4 بهمن 1390 ساعت 07:47:37 ق.ظ - مصطفی رحمانی رضاییه
با سلام
مطالب جالبی بود
من می خواهم کرم های زباله خوار را در خانه پرورش دهم
از کجا می توانم تهیه کنم؟
با تشکر
جمعه 23 دي 1390 ساعت 08:05:54 ق.ظ - قاسم خسروبیگی
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 

لطفا کد نمایش داده شده در تصویر را وارد نمایید
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید
 
دسترسی سریع
 
آمار سايت
امروز : 178
ديروز : 273
ماه : 451
كل : 241278